Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.12.2019 11:09 - Китай през 2050 г. – глобален играч или отделена икономика?
Автор: penata555 Категория: Новини   
Прочетен: 132 Коментари: 0 Гласове:
1



  Китай през 2050 г. – глобален играч или отделена икономика?

https://www.investor.bg/analizi/91/a/kitai-prez-2050-g--globalen-igrach-ili-otdelena-ikonomika-294286/

Ако сегашното отделяне се превърне в масивен разрив, то би създало световна икономика на две скорости
 
image

 

Снимка: Ройтерс

 

 

Си Дзинпин, властният лидер на Китай, беше в сърдечно настроение, докато председателстваше празненствата, отбелязващи 70-годишнината на Народната република през октомври, пише Луис Лукас за Financial Times.

Китай, каза Си, с „горда цивилизация, която съществува над пет хилядолетия... ще напише по-блестяща глава в новото ни пътуване към реализирането на двете стогодишни цели и китайската мечта за голямо национално възраждане".

Целите, които трябва да бъдат постигнати до 2049 г., са „обновлението на китайската нация“ както икономически, така и териториално, чрез обединение с Тайван.

 

Си има основание да бъде бомбастичен. Китайската икономика в размер на 14 трлн. долара отстъпва само на САЩ. Standard Chartered смята, че на база паритет на покупателната способност Китай ще стане номер едно още в началото на следващата година. Дори в номинално изражение - в зависимост от това как се анализират данните - китайската икономика се очаква да надмине САЩ в десетилетието след 2030 г.

Китай е и на първо място по търговия със стоки в света, според консултантската компания McKinsey, а китайските и тайванските фирми представляват повече от една пета от тазгодишната класация Global Fortune 500 за най-големите корпорации. Китай се нарежда сред първите две държави по получаване и правене на преки чуждестранни инвестиции и е вторият по големина инвеститор в изследвания и развитие - на ниво от около 300 млрд. долара миналата година.

Китай също е представен в международните институции. Негови поданици са на висши позиции в глобални органи като Международния съюз по телекомуникации и - преди задържането на Менг Хонгвей заради, както се говори, признания пред китайски съд, че е вземал подкупи - Интерпол.

Някога отхвърлян като имитиращ производител на евтини джаджи, Китай сега съперничи на САЩ в областта на технологиите, разпалвайки нова надпревара в изкуствения интелект и телекомуникационните мрежи от пето поколение.

„Технологиите, може да се каже, са в центъра на променящите се отношения между Китай и света“, пише McKinsey в доклад за глобалните връзки на страната.

Китай се нуждае от достъп до външни пазари, за да подкрепи развитието на технологиите, но също така иска да увеличи пазарния дял за местните технологични играчи. Други страни обръщат "голямо внимание" на това дали Китай пренасочва фокуса си от глобалната търговия към вътрешния пазар, се казва в доклада.

Това внимание отразява неудобната истина, която Си спести в речта си за годишнината: възходът на Китай и начинът му на действие създадоха вълни по целия свят, заплашвайки външните отношения и застрашавайки търговските, технологичните и капиталовите потоци.

Големият въпрос за бъдещето е дали Китай ще стане интегрирана част от световната икономика, или сегашното отделяне от нея ще се превърне в масивен разрив. Това би създало световна икономика на две скорости – до голяма степен както се случи с „разделянето на интернет“, раздвоен между Китай и останалия свят.
 

Китайско-американската търговска война и последващите повишения на митата заплашват да разпаднат световните вериги за доставки, тъй като производителите се преместват към по-евтини части на Югоизточна Азия и на други места. По-широката технологична война и опасенията относно националната сигурност бяхса предупреждение за производителите на чипове и други, че вече не могат да правят бизнес с китайски компании, включени в черния списък – например, на американските национални превозвачи бе забранено да използват Huawei като доставчик.

Но ответната реакция от американските технологични гиганти - голяма част от които отдавна се оплакват от кражбата на интелектуална собственост в Китай и неравните пазарни условия по отношение на достъпа и субсидиите - показва колко много те искат достъп до китайския пазар. Huawei понастоящем е с трето поредно удължаване на лиценза, което позволява на американските компании да работят с нея въпреки забраната.

От това как ще се развие въпросът с поставянето на Huawei в черният списък, ще зависи хода на бъдещите отношения в технологиите. Категорична забрана, според мнозина анализатори, би принудила Китай да увеличи усилията си за самодостатъчност и да отреже достъпа на американските играчи до пазар от 1,4 млрд. души.

Но отстъплението не гарантира отворена врата. Китай напомпа мускули в други индустрии, като авиационната, хотелската и филмовата, всяка от които бе призована да избира между примирение или противопоставяне.

 

ОЩЕ ПО ТЕМАТА Китайската цензура завладява света

Настояването на Китай за суверенитет над независимо управлявания остров Тайван препятства подобните на Marriott International. Хотелската група беше обвинена в „сериозно нарушаване на националните закони и нараняване на чувствата на китайския народ“, когато тя посочи Тайван като независима държава в някои онлайн форми. Компанията се извини и промени формите. 

 

Други не бързаха толкова с извиненията, включително анимационното шоу Южен Парк. Продуцентите на шоуто туитнаха фалшиво извинение след техен епизод, в който осмиват цензурата в Китай. Те казаха: „Подобно на НБА, ние приветстваме китайските цензори в нашия дом и в сърцата си. Ние също обичаме парите повече от свободата и демокрацията... Сега добри ли сме?“

Ще е нужно обаче нещо повече от смели карикатуристи, за да се излезе срещу Китай - мултинационалните компании, които искат да обслужват целия свят, ще трябва да подходят внимателно.

Един от въпросите е дали остъплението пред волята на Китай може да застраши бизнеса другаде - да речем, от тълпи милениали, които бойкотират маратонки или филми на компании, за които се смята, че правят неприятен избор.

Достъпът до китайския пазар може да изглежда по-малко привлекателен, ако това означава продуктите на компаниите да биват отбягвани от цяло поколение потребители в останалия свят.




Гласувай:
1
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: penata555
Категория: Новини
Прочетен: 512519
Постинги: 3922
Коментари: 205
Гласове: 637
Календар
«  Февруари, 2021  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728