Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.06.2020 10:36 - Субсидии, стимули и данъчни облекчения в „спасителния пояс” за кипърския туризъм
Автор: penata555 Категория: Бизнес   
Прочетен: 77 Коментари: 0 Гласове:
1



  Субсидии, стимули и данъчни облекчения в „спасителния пояс” за кипърския туризъм

https://www.investor.bg/centralna-i-iztochna-evropa/335/a/subsidii-stimuli-i-danychni-oblekcheniia-v-spasitelniia-poias-za-kipyrskiia-turizym-306839/

В лятото на коронавируса - най-лошия си сезон от 30 години, средиземноморската страна инвестира в дългосрочни цели на отрасъла  
image

 

Снимка: Simon Dawson/Bloomberg

 

 

„По-добрите дни са тук” /„Better Days are Here”/, уверява Кипър туристите. В 3-минутно видео със зашеметяващи гледки той кани чуждестранните гости да дойдат и да се насладят на живописния Остров на Афродита. Клипът бе пуснат на международния туристически пазар ден след като на 9 юни средиземноморската страна отвори летищата си за външния свят след почти 3-месечна забрана за полети заради пандемията.

Той е втората част от аудиовизуалната кампания на кипърското Министерство на туризма, подготвена специално за „деня след коронавируса”. Първото видео в нея още в края на април, когато островът и много други страни бяха под карантина, даваше надежда, че „По-добрите дни идват” /„Better Days Are Coming”/, и досега е показано в близо 20 страни.

Специална покана към туристите да дойдат в Кипър това лято отправиха и трима кипърски министри – на външните работи, на транспорта и на туризма. В края на май те подписаха и изпратиха общо писмо до десетки правителства, стотици чуждестранни туроператори, авиокомпании и туристически агенти.

„След като се справихме отговорно с предизвикателствата на COVID-19, сега сме в отлична позиция да се грижим за нашите чуждестранни гости. С мисълта за тяхното здраве и безопасност нямаме търпение да ги посрещнем на нашия красив остров!”, заявиха те. Заедно с това „добре дошли!” те информираха чуждестранните си партньори за приетите в Кипър строги здравни антикоронавирусни мерки и увериха, че гостите на острова ще се чувстват сигурни по време на почивката си.

Зад оптимистичните послания, които изпраща „перлата” на Източното Средиземноморие, стои обаче загрижеността на правителството, хотелиери, браншови организации и асоциации в туристическата индустрия за предстоящото безпрецедентно

трудно лято под сянката на коронавируса.

Активният сезон в Кипър ще започне от 1 юли – 3 месеца по-късно от обикновеното, въпреки, че с първите кацнали самолети страната вече посрещна първите индивидуални туристи, а на хотелите бе разрешено да отворят врати след коронавирусната карантина от 1 юни.

Раздвижването обаче се очаква в началото на юли, когато около 20 авиокомпании са планирали много повече полети към острова. През следващия месец на двете международни летища в Ларнака и Пафос ще бъдат осъществени почти 500 редовни полета седмично. Много от големите курортни комплекси вече обявиха, че ще започнат да приемат гости от първите седмици на юли. Всяко значително увеличение на туризма предстои след средата на юли, смятат участници в бранша.

Кипър се надява да бъде една от най-примамливите европейски курортни дестинации тази година не само заради традиционното си „слънце и море”, но най-вече заради успеха си в битката срещу коронавируса, за който правителството получи похвали от СЗО и партньори в чужбина. Точно в навечерието на втората фаза на отварянето на летищата от 20 юни страната за първи път отчете рекордна серия от пет поредни дни /16 – 20 юни/ без нито един регистриран новозаразен, а два дни по-късно, на 22 юни, последният пациент, лекуван от Covid-19 в болница, бе изписан. Сега големият залог е да „монетаризира” успеха си в най-жизненоважния си отрасъл – туризма.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА Имотите в Кипър в кризисно „дежа вю”   Съветът на Европа: "Златните визи" в Кипър се използват за пране на пари

 

„Кипър ще бъде конкурентен тази година не по отношение на цената, а на здравето. Ние се опитваме да направим най-доброто в управлението на епидемиологичната ситуация и искаме да се възползваме максимално от фантастичните резултати, които постигнахме в борбата срещу разпространението на вируса. Това е нашето предимство. И това е възможност сега, когато всеки турист ще гледа здравето и безопасността, ние да покажем, че сме сигурна страна, една от най-добрите дестинации за пътуване”, коментира за Investor.bg кипърският заместник-министър на туризма Савас Пердиос.

Рекорди и срив

Въпреки това най-оптимистичният сценарий на правителството е тази година Кипър да привлече поне 30% от миналогодишния туристическия поток и приходите в отрасъла. Това означава на острова да пристигнат само около 1 -1.2 млн. туристи. Този брой връща страната 30 години назад, към „постиженията” на 90-те години.

Предизвиканият от коронавируса срив от 70% идва след пет поредни рекордни за кипърския туризъм години. През 2019-а малката страна бе домакин на 3.97 млн. гости, което е почти 4.5 пъти повече отколкото самото й население /около 880 000 души/, а общите приходи достигнаха 2.7 млрд. евро.

Първите разчети и прогнози на правителството показват постепенно нарастване на броя пристигащи на острова пътници, част от които са туристи. През първата фаза от отварянето на летищата /9 – 19 юни/ в Кипър са влезли 4846 души, а 6758 пътници са заминали, отчете транспортният министър Янис Карусос. След „загряване” през юли и август до над 450 000 души, силните месеци ще бъдат септември – с близо 650 000 пътници, и октомври – почти достигащ 700 000, съобщи министърът.

„Тази година не е годината на печалбите. Това е годината, в която всички ще работим по различен начин, за да задържим Кипър на преден план”, обобщава заместник-министърът Савас Пердиос.

Кипър е една от най-силно зависимите от туризма европейски страни. Неговият най-жизненоважен икономически отрасъл пряко осигурява 13-15% от брутния вътрешен продукт на страната, а в по-широк план, заедно със съпътстващите го сектори, достига до 20% от него. В хотелиерството и туристическата индустрия работят една пета от всички заети на острова.

Туризмът в Кипър вече има „кризисен опит”. Именно той беше „локомотивът”, който изтегли икономиката му от тежката банкова криза от 2013 г., след като на крачка от фалита страната подписа меморандум с тройката международни кредитори /ЕК, ЕЦБ и МВФ/. Сега пак на него се разчита да спаси икономиката от коронавирусната криза.

„Възстановяването на туризма ще бъде от ключово значение не само за него, не само за хотелиерството, но и за икономиката като цяло. Кипър се нуждае от възстановяването на туризма, за да се осигурят достатъчно приходи от решаващия туристически сектор през тази година и за да проправи пътят за общо икономическо възстановяване”, заяви финансовият министър на Кипър Константинос Петридис, който се самоопределя като „предпазлив оптимист” за сезон 2020. 

От години експерти в бранша предупреждават, че трябва да се намали силната зависимост на страната от двата й основни пазара – Великобритания и Русия, защото такава обвързаност е рискова за бизнеса, правителството подготвя национална стратегия и планове за диверсифицирането им. Коронавирусът обаче изпревари промените и инфектира точно „болното място” на кипърския туризъм.

Британците и руснаците са близо 60% от курортистите на средиземноморския остров. Заедно с шведите те заемат до 85% от местата в хотелите в едни от най-популярните туристически райони - в Агия Напа и Протарас на източното крайбрежие. Курортите край Пафос на западния бряг също основно разчитат на британци и руснаци. Заради коронавируса обаче на феновете на кипърските плажове и от трите страни в момента не се разрешава да пристигнат на острова. Очакванията са те да успеят да приготвят куфарите си поне за края на сезона, септември-октомври.

В опит да компенсира потенциалните загуби Кипър се стреми на привлече туристи от нови пазари, което обаче също няма да е лесно тази година. „Тъй като нашите основни пазари – Великобритания, Русия и Швеция, ще се отворят много по-късно от обикновено, това е и възможност да се фокусираме върху страни, които ние винаги сме имали като таргет за туризъм. Туристическите бизнеси ще трябва да положат огромни усилия, за да привлекат нови пазари в допълнение към традиционните”, подчерта зам.-министър Савас Пердиос за Investor.bg.

Сред новите страни, които Кипър активно кани за курортите си, са Германия, Австрия, Швейцария, Полша, Израел, скандинавските страни.

Част от очакваните нови туристически пазари са сред 22-те страни, които според оценката на емидемиологичния риск са включени в група А на пристигащите на острова. Това означава, че след 20 юни /втората фаза на отварянето на летищата/ техните граждани влизат в Кипър без да представят сертификат за отрицателен тест за коронавирус.

В тази група сега са Германия, Австрия и Швейцария. Като първи по-значителен успех в усилията за нови пазари Савас Пердиос отчете интересът от германските туроператори и туристи. „Създадени са всички необходими условия, за да може германският пазар да играе водеща роля в туризма в Кипър тази година. За първи път има такъв интерес от Германия”, посочи той.

Кипър отвори вратите и за туристи от скандинавските страни - в група А са също така Дания, Норвегия и Финландия. Само че привличаните скандинавски пазари са извън играта за юли - август. Посетителите от Норвегия и Дания няма да могат да пътуват до 1 септември, очакванията за финландския пазар не са големи.

Неприятна „издънка” се случи с израелските туристи, които се очакваше да станат третият по големина източник на туризъм на острова. Правителството изрази загрижеността си от факта, че пред втората фаза на функциониране на летищата заради ново нарастване на случаите на коронавирус Израел бе свален от група А в по-високорисковата група Б. Това означава, че неговите граждани са задължени да представят документ за отрицателен Covid-тест, което ще оскъпи почивката им и ще намали желаещите да прескочат по съседски до острова. Израелските туристи се очакваха още в края на юни, сега прогнозата е те да пристигнат в началото на август, което отново заля със студена вълна хотелиерския бизнес в Агия Напа и Пафос.

Заради важността си за икономиката на страната, по време на коронакризата туризмът и хотелиерството бяха

под специално внимание за държавна помощ.

Кипърското правителство при три финансови пакета, за да подпомогне бизнеса, работещите и безработните, пострадали от коронавируса. То предостави директни плащания, стимулиращи мерки, данъчни и кредитни облекчения, средства за повишаване на ликвидността. Част от мерките бяха целево насочени към най-важния икономически отрасъл, за да може той да се задържи над водата това лято.

Една от най-големите суми е насочена за стимулиране на авиокомпаниите за укрепване на въздушната свързаност на острова и засилване на туристическия поток. В началото на юни правителството одобри допълнителен план за финансова помощ за тях от 6.3 млн. евро, с който с въведените вече програми подкрепата на авиокомпаниите достига общо 15.7 млн. евро до края на 2020 г. По новата схема през следващите 6 месеца авиокомпаниите ще получат субсидия от кипърското правителство, ако успеят да запълнят капацитета на полетите си до острова между 40 и 70%.

Туристическият бранш изрази удовлетвореността си и от решението на правителството за намаляване на ставката на ДДС в секторите на хотелиерството, ресторантьорството и туристическото настаняване от 9% на 5% за периода от 1 юли 2020 г. до 10 януари 2021 г.

Компаниите в сектора могат да се възползват от общите мерки за засилване на ликвидността на бизнеса, за която правителството осигури 1.7 млрд. евро. Държавата ще субсидира част от лихвите по кредитите, взети от 1 март до 31 декември тази година, за срок от 4 години.

Кипърската хотелиерска асоциация приветства наложения в края на март 9-месечен мораториум, до 31 декември тази година, върху плащането на вноските и лихвите по банкови заеми. От туристическата индустрия обаче настояват този план да ппродължи и догодина.

image

 

Два плана за финансова подкрепа на жизненоважния за Кипър туризъм са включени в одобрения в средата на юни трети пакет от мерки срещу коронокризата. Те ще се прилагат в следващите 4 месеца, до 12 октомври. Хотели, места за туристическо настаняване и друг бизнес, свързан с туристическата индустрия, ще получат от правителството субсидия от 60% за заплатите на 90% от своя персонал.

Въпреки очаквания рекорден срив, Кипър запазва дългосрочната си цел – да влезе

в топ-30 на световния туризъм.

„Не, категорично нищо няма да променяме в Националната стратегия - тя е за десетилетие напред, не е само за една година. Отне ни отне много време да я завършим с всички изследвания, които бяха направени, и ние напълно вярваме в стратегията”, твърдо заяви за Investor.bg заместник-министърът Савас Пердиос в отговор на въпрос за дългосрочния ефект от коронакризата върху туристическата индустрия.

Само месец преди да избухне пандемията, в края на януари, правителството представи в парламента Националната стратегия за туризма 2020-2030 г. Според заложеното в нея до 10 години приходите от туризма в Кипър трябва да се увеличат с 30%. Островът се подготвя да посрещне през 2030 г. над 5.15 млн. гости. Голямата цел е с тези резултати малката средиземноморска страна да се нареди сред 30-те най-конкурентни туристически държави в света. В тяхната класация, според последния доклад от Световния икономически форум, Кипър заема 44-а позиция, точно пред България, която е на 45-о място.

Как е възможен този „скок” - от достигнатите през миналата година 4 млн. туристи, след срив до 1 млн. туристи /евентуално/ тази година, и отново рязко нагоре до очакваните над 5 млн. чуждестранни гости, питам г-н Пердиос.

„Да, тези цели за ръст в броя на пристигащите и в приходите остават, ние продължаваме работата си. С това, което правим тази година, ние ще поставим солидни основи за възстановяване на туристическата индустрия през следващия сезон, 2021-а. Аз очаквам секторът да се възстанови до края на 2022 г. Така че ще имаме още 7 години, за да постигнем целите си от стратегията”, обясни ресорният заместник- министър.

„Коронакризата ни показа, че сме на прав път и трябва по-бързо да реализираме тази стратегия. Ние искаме и трябва да я приложим, за да не зависим само от традиционния туристически продукт „слънце и море” и от отделни пазари. Ние искаме да направим така, че да разширим туристическата индустрия, да диверсифицираме риска в нея. Искаме да добавим повече туристически продукти, да развием планинския туризъм и туризъм със специален интерес, да станем атрактивни и да привлечем нови възрастови групи и националности”, изброява разпалено той.

Според него увеличаването на броя на туристите и на приходите от тях е само малка част от националната стратегия. „За нас е важно да превърнем Кипър в целогодишна, разнообразна и безопасна дестинация, и аз съм убеден, че това е постижимо”, уверява кипърският заместник-министър на туризма Савас Пердиос в трудното лято на коронавируса.




Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: penata555
Категория: Новини
Прочетен: 571435
Постинги: 4183
Коментари: 212
Гласове: 668
Календар
«  Април, 2021  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930