Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.02 17:20 - България е един от най-бързоразвиващите се пазари за Revolut
Автор: penata555 Категория: Технологии   
Прочетен: 75 Коментари: 0 Гласове:
1



  България е един от най-бързоразвиващите се пазари за Revolut



Нашата идея е да бъдем дигитална банкова алтернатива – Едуард Цветанов, официален представител на Revolut за България, пред Economy.bg 03 февруари 2020, 11:00a+ a- a  
https://www.economy.bg/innovations/view/37752/Bylgariya-e-edin-ot-naj-byrzorazvivashtite-se-pazari-za-Revolut

Над 120 хил. индивидуални и над 1300 регистрирани бизнес потребители. Над 20 хил. са ползвателите на платените версии, ръст от над 315% в най-силните месеци. Такава е равносметката за близо година присъствие на пазара у нас за британската финтех компания Revolut. Платформата, която в глобален план присъства на 36 пазара и има над 8 млн. потребители, официално започна да оперира в България през април миналата година. Приложението дава възможност на ползвателите да открият сметка директно от телефона си за минути. Revolut позволява на клиентите си да плащат без такси в чужбина в 150 валути, да теглят пари от банкомат в чужбина безплатно (до 450 лв. на месец), да правят безплатни локални и международни парични преводи в 30 валути. Компанията дава възможност и за търговия с акции без комисиона. Revolut беше първата компания, която въведе Apple Pay у нас. Това позволява на потребителите да ползват своя iPhone или часовник Apple като дигитален портфейл за разплащания. Друга функция на приложението е, че то работи и с криптовалути. Преди дни Revolut лансира услугата лихви по депозити във Великобритания. Предстои тази възможност да бъде въведена и у нас, сподели в интервю за Economy.bg Едуард Цветанов, официален представител на компанията за България. По думите му през следващите години ще станем свидетели на консолидиране на трите основни функции на банковите институции – разплащане, депозити и кредити, във финтеха. Според него финтех компаниите определено са заплаха за бизнес модела на банките.

Как се развива Revolut у нас, какво ново можем да очакваме през 2020, ще изместят ли финтех компаниите традиционните банки, какъв е потенциалът и предизвикателствата пред сектора у нас и глобално – Economy.bg попита Едуард Цветанов, официален представител на Revolut за България.

        "Идеята на Revolut е да бъде дигитална банкова алтернатива".

Едуард, как бихте обяснили какво е Revolut на баба си?
Revolut е почти всичко, което твоята банка може да прави. Приложението обаче ти позволява да го правиш от джоба си с телефон. Идеята му е да бъде дигитална банкова алтернатива, която помага на потребителите да управляват дистанционно почти всеки аспект от своите финансови нужди. Компанията стартира през 2015. Вече като 5-годишно дружество имаме над 11 млн. потребители в цяла Европа. Идеята на компанията е да стане първото по рода си глобално финансово приложение. С лансирането на betа-версията ни в Австралия първата стъпка към това вече е направена. Предстои да стъпим и в САЩ. В Азия също имаме няколко отворени пазара. Като цяло присъстваме на 36 пазара по целия свят.
Служителите на Revolut по цял свят сме около 1500. В момента управляваме експанзия активно на 36 пазара, като до края на годината са предвидени над 50.

Това ви позволява да поддържате безплатна версия – чрез по-малко разходи за екип?
Абсолютно. Защото оперативните разходи при нас са значително по-ниски, отколкото при традиционните финансови институции. По този начин можем да инвестираме много повече в създаването на нови решения, които потребителите да могат да ползват. На една традиционна банкова институция, по данни на Sophia Lab, са й нужни средно около 2 години, за да издаде нов продукт, който да е готов за пазара. В Revolut и в другите финтех компании това ни отнема месеци. Липсата на такъв тип legacy системи ни позволява да действаме много по-бързо на чисто оперативно ниво.

        Откога Revolut e в Бъргария, как се развива, кой ползва приложението и какви услуги се предлагат у нас?

В България откога е активна услугата? Колко индивидуални и бизнес потребители имате? Каква е средната възраст на потребителите ви? От кои градове основно са те?
В България официално стъпихме на 15 април 2019. В рамките на една година успяхме да наберем над 120 хил. ритейл и над 1300 регистрирани бизнес потребители. Развиваме се както към корпоративния свят, така и към индивидуалните клиенти. Растем в България - в най-силните месеци на миналата година - с над 315%. Около 55% от потребителите са концентрирани в София, а останалата част са извън столицата. За такъв тип продукти това е изключително здравословен баланс. България видимо има една зараждаща се ниша на стартъп бизнеси. Това е една от причините ние да имаме същия брой бизнес потребители на Revolut тук и в Полша, която е близо 40 млн. като население.

Колко са ползвателите на безплатната и платената версия на услугата?
По-голямата част от потребителите се възползват първоначално от стандартния план, като над 20 хил. ползват платените.

Какъв е мотивът на потребителите ви да минат на платена версия?
Мотивът да се мигрира от безплатната версия на приложението към следващата се корени в бизнес модела на Revolut или т.нар. fremium модел (от free и premium). Идеята му е, че основното продуктово предложение ще бъде абсолютно безплатно, след което те могат да засилят своя абонамент. По този начин границите за харчене, за транзакции или за превалутиране да се вдигнат.
Радваме се, че в рамките на една година успяхме да постигнем огромен напредък тук. България е един от най-бързоразвиващите се пазари за Revolut глобално. Количествено има много по-големи пазари от нас като съседна Румъния, но тя е и три пъти по-голяма от нас.

Какво включва портфолиото ви от услуги в България?
Портфолиото от услуги включва възможности за бюджетиране, възлагане на месечни лимити, p2p разплащания, нужно е да имаш единствено телефонния номер на човека, който е с Revolut, за да можеш да му пратиш пари веднага без никакви такси. Не се изисква IBAN или сметки. Продуктовото портфолио включва също бизнес продуктите на Rеvolut. Имаме специално портфолио и за фрийлансъри, като за всяка една от изброените категории има напълно безплатен план. Предлагаме и изключително иновативни нива на сигурност. Например ако в момента аз ползвам Revolut картата си тук, но след няколко часа съм в Испания и съм включил геолокацията, при първата ми транзакция в Испания, Revolut ще ме попита това ти ли си.

Колко голям е екипът ви в България?
В България местното представителство се състои от 1 човек.

Има ли планове за разрастване?
Имаме надежди. Основният принцип на финтеха е премахване на посредника – по този начин се премахва оскъпяването на услугата и се забързва процеса. В моята работа в Revolut се случва същото – изисква се пълно премахване на посредника, за да имам максимално време да мисля за важните неща, които допринасят за развитието на местния пазар.

        "Преди седмица лансирахме във Великобритания лихви по спестяванията в Revolut. Това дава ясен сигнал какви са нашите амбиции".

Имате банков лиценз за ЕС от Литва. Докъде стигат амбициите ви?
Имаме два лиценза. Първият е от Financial Conduct Authority, издаден във Великобритания през 2016. Вторият е за e-money institution (EMI), издаден от литовската банка през 2018. Идеята на двата лиценза, които са едни и същи, е след Brexit да можем да се възползваме от нашето европейско дружество, за да мигрираме потребителите там, като за тях това няма да доведе до никакви усложнения. Преди седмица лансирахме във Великобритания лихви по спестяванията в Revolut. Това дава ясен сигнал какви са нашите амбиции. Предлагаме и платформа за търговия с акции без комисиона. Ние бяхме първите, които въведоха Apple Pay на местния пазар.

Ще въведете ли скоро и Google Pay?
Ние работим с Google Pay навсякъде и имаме пълната готовност да започнем тази интеграция и на местно ниво, когато услугата навлезе на местния пазар.

        Какво е бъдещето на финтех сектора в България?

Как виждате бъдещето на финтех сектора у нас?
Преди години в България говорихме основно за финтех, а в момента сякаш фокусът в глобален мащаб се обръща към техфин. Защото технологиите са тези, които всъщност променят играта. Финансите са едни и същи.
Успяваме да създадем една много здравословна среда и дискусията вече върви в посока как може да наложим България като лидер не просто в региона на Централна и Източна Европа, но и отвъд това. Според проучване на Sophia Lab около 60% от финтех продуктите, изнесени за ЦИЕ, са български. Това е чудесно, но означава, че ние трябва да мислим за следващото нещо. В момента имаме много добър експорт на такъв тип услуги, но ако искаме наистина да сме финтех хъб, трябва да помислим каква инфраструктура трябва да създадем на тези компании, така че да оперират максимално добре в България.

От каква инфраструктура конкретно имате нужда и какво пречи тя да бъде изградена? Регулативни ли са пречките?
GDPR заедно с PSD2 създадоха т.нар. отворено банкиране. Следващите две директиви, които са много важни за технологичния сектор на европейско ниво, са ePrivacy Regulation (ePR) и platform-to-business регулацията. Целта им е да създадат level playing field, т.е. едно място, където редица бизнеси, независимо колко малки и големи, ще могат да се конкурират не просто с финансовите институции, а и с технологичните гиганти като Facebook и Google. В този смисъл имаме избор – или да чакаме тези европейски директиви да ни застигнат след година или две, ако не се лъжа ePR ще влезе в сила през 2022, или да избягаме пред вятъра, да видим накъде тръгва тази европейска насока и да създадем такива условия за бизнеса, така че той да реши да инвестира тук парите си. Един глобален бизнес има пред себе си избор – да успява там или да оцелява тук. Затова считам, че България има изключителен потенциал да се развива в това отношение.

        "Тех компаниите са заплаха за бизнес модела на банките".

Казахте, че вече се върви към техфин. Заплаха ли са тези компании за традиционните банки и умира ли физическото банкиране?
Тех компаниите са заплаха за бизнес модела на банките. Мисля, че умните банки знаят вече какво се очаква от тях.

Кои са умните банки?
Тези, които разбраха, какво трябва да трансформират. Тези, които видяха, че технологичните компании променят играта, независимо от това колко са големи и в кой пазар са навлезли. Защото потребителски навици се изменят.
По отношение на физическото банкиране смятам, че нуждата от него се променя. Ако в момента един потребител може в рамките на минути да пита онлайн как може да направи определен тип транзакция, това му отнема много малко време. Докато класическото банкиране изисква блокиране на някакъв сегмент от деня, за да отидеш до офис, да чакаш на опашка.
Това, което бихме могли да кажем за традиционното банкиране, е, че то се променя. В България също виждаме напъни в такава посока от традиционни институции. Тук споделям мнението на колегите от Web Summit в Лисабон преди няколко месеца, че класическите банки винаги ще бъдат 2 години зад финтеховете. Причината е, че нямаме тези legacy системи, които обуславят бавното внедряване на иновативни технологии в банковите процеси. Начинът на мислене също е съвсем различен.

        "Един финтех ще може да предлага както разплащане, така и депозити и кредити".

Как ще се развие финтех секторът по света след 5 години? Какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата?
Това е толкова вълнуващ сектор, че дори след 2 години е трудно да се предвиди как ще се развие. Със сигурност е ясно, че технологичните компании навлизат сериозно в този сектор. Банките имат три ключови пера: те са място, където да оставиш парите си, т.е. депозитите; място, откъдето да вземеш, ако не ти стигат, това са кредитите; и третото е възможността за разплащане.

Вие в момента сте на етап разплащане?
И във Великобритания – депозити.

В България кога ще е налична тази функция?
Предвижда се и това. Съвсем скоро ще можем да кажем повече.

Кредитиране?
Кредитиране – това са част от плановете, но в момента не бих могъл да споделя по-конкретна информация. Това, което мога да кажа за следващите години, е, че ще забележим, консолидиране на тези основни пера именно в ръцете на финтеховете. В Европа вече има платформи, които са като marketplace, посредством които отделни институции могат да събират депозити. Има един скандинавски еднорог, който се занимава с кредитиране. Следващите години ще видим консолидиране на трите основни функции на банковите институции във финтеха. Един финтех ще може да предлага както разплащане, така и депозити и кредити.

Готови ли са потребителите за тези промени?
Абсолютно са готови. В България средната възраст на потребителите ни е около 31 години. През последните месеци забелязваме сериозен интерес от много младите потребители на възраст между 18 и 25 години.

Планирате ли продукт за по-младите?
Точно така. Един от плановете за 2020 е Revolut Juniour, което ще таргетира потребители под 18 години. Идеята на това приложение е, че то ще може да бъде свързано с акаунта на родителите им, като така децата няма да имат нужда от пари в брой.

Какви други планове имате за 2020?
Локализиране на услугите, като това включва и местен IBAN. В глобален мащаб навлизане на други пазари като САЩ. И разбира се услуги, които вече сме лансирали в централата ни във Великобритания, да станат достъпни и за местните потребители.




Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: penata555
Категория: Новини
Прочетен: 163536
Постинги: 1359
Коментари: 55
Гласове: 238
Архив
Календар
«  Февруари, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829