Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.02 10:57 - F-117
Автор: penata555 Категория: Технологии   
Прочетен: 47 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 08.02 10:58


  F-117 от Уикипедия, свободната енциклопедия    

https://bg.wikipedia.org/wiki/F-117

F-117 Nighthawk
image F-117 в полет
Описание
Националност image САЩ
Тип щурмови самолет
Производител Lockheed Corporation
Произведени бройки 64
Първи полет 18 юни 1981 г.
В експлоатация от октомври 1983 г.[1]
В експлоатация до 22 април 2008 г.[2]
Тактико-технически данни
Екипаж 1
Дължина 20,09 m
Размах на крилете 13,20 m
Площ на крилете 73 mІ
Височина 3,78 m
Тегло (празен) 13,380 kg
Тегло (пълен) 23,800 kg
Максимална
скорост
993 km/h
Далечина на полета
без допълнителни резервоари
1720 km
Таван на полета 13,716 m
Относително натоварване
на крилото
330 kg/mІ
F-117 Nighthawk в Общомедия

Lockheed F-117 Nighthawk („нощен ястреб“) е едноместен двумоторен щурмови самолет на въоръжение в САЩ. Първият му полет е през 1981 г., приет е на въоръжение през октомври 1983 г., а съществуването му е официално обявено през ноември 1988 г.[3]

F-117 е първият самолет, конструиран и произведен по стелт технология. F-117A е широко използван по време на войната в Персийския залив през 1991 г., влиза в бойни действия и срещу бивша Югославия, където е единственото сваляне на този самолет на 27 март 1999 г. от ПВО батарея под командването на Золтан Дани. Въздушните сили пенсионират F-117 на 22 април 2008 г. главно поради появата на F-22 Raptor, а също така и поради предстоящото представяне на многоцелевия F-35, който тогава е в процес на разработка. Общо са построени 64 бомбардировача F-117, като 59 от тях са били действащи, а 5 са били демонстрационни или прототипи.

Разработване[редактиране | редактиране на кода]

Формата на F-117 му позволява да отклонява радарните сигнали, а размерът му е като този на F-15. Самолетът се захранва от два двуконтурни турбореактивни двигателя тип General Electric F404 и е способен да се презарежда във въздуха. Сред недостатъците на самолета, породени от стелт технологията, са по-ниският тласък на двигателите, както и формата на крилата, и техният ъгъл от 50°. Всичко това е от полза за стелт технологията, но ограничава маневреността и максималната скорост на самолета, която е 993 km/h или 0,92 маха, тоест по-ниска от тази на звука. F-117A е оборудван със сложна навигационна система, която не включва радар. Вместо това самолетът се навигира чрез GPS и високоточна инерционна навигационна система. Също така има специална система за управление на оръжията. Тя прихваща топлината, излъчвана от целите, а след това лазер намира разстоянието до тях и ги следва, за да ги посочи на управляемите бомби.

Бойно използване

През ранните години на програмата – от 1984 до средата на 1992 г., F-117 е тестван в Невада под контрола на 4450-та тактическа група. Понеже през това време самолетът е бил секретен, групата официално е летяла не на него, а на самолет А-7. През 1989 г. групата става част от 37-мо тактическо бойно крило. През 1992 г. групата бива поставена под командването на 49-то бойно крило.

F-117 е бил използван няколко пъти в бойни действия. Първата му мисия е по време на американското нахлуване в Панама през 1989 г. По време на тази мисия два F-117A са пуснали две бомби на летището Рио Хато.

По време на войната в Персийския залив през 1991 г. F-117A е направил приблизително 1300 излитания и е осъществил около 1600 директни удара на важни цели в Ирак. За всичките си 6905 летателни часа F-117A пуска над 2000 тона умни бомби, които поразяват успешно над 80% от целите си. На F-117A са възложени над 31% процента от стратегическите цели в Ирак, атакувани по време на първите 24 часа от въздушната кампания.

Пилотите на F-117 наричат себе си „бандити (Bandits)“. Всички 558 пилота са имали своя „бандитски“ номер като например бандит 52. Това показва техния ред на летене, като първия е с номер бандит 1 и т.н.




Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: penata555
Категория: Новини
Прочетен: 163585
Постинги: 1359
Коментари: 55
Гласове: 238
Архив
Календар
«  Февруари, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829